فردي بنام هوراس مان، مدرسه و آنچه امروزه به عنوان سيستم مدرن مدرسه در ايالات متحده شناخته مي شود را اختراع کرد. هوراس در سال 1796 در ماساچوست به دنيا آمد و مقام رياست آموزش و پرورش ماساچوست را بدست آورد و در آنجا يک دوره تحصيلي برنامه ريزي شده و سازماندهي شده را براي دانش آموزان تدوين کرد.
مدرسه و تحصيل مدت زمان طولاني است که به وجود آمده است اما تحصيل استاندارد شده در واقع نسبتاً جديد به شمار مي آيد. فردي بنام شاتالا دوي، دستورالعمل جالبي براي تحصيل داشت و معتقد بود:
“تحصيل صرفاً به معناي رفتن به مدرسه و دريافت يک مدرک نيست. بلکه در مورد گسترش اطلاعات و معلومات خود و پي بردن به حقيقت زندگي است.”
ايده ي انتقال دانش به کودکان، چيز جديدي نيست و پيدايش آن را مي توان در انسان هاي اوليه روي کره زمين مشاهده کرد. مدت ها قبل از پيدايش مدرسه، والدين و بزرگ ترها دانش خود را به بچه ها انتقال مي دادند. اين روش به طور معمول به صورت فرد به فرد و برخلاف آموزش گروهي انجام مي شد. اين دانش انتقال داده شده اغلب شامل مهارت هاي شکار، تاکتيک هاي دفاع شخصي، مسئوليت هايي که بايد انجام مي شدند و حتي مسئوليت هايي که بايد براي گروه انجام مي دادند، بود.
پس از مدتي، ايده ي انتصاب افرادي براي آموزش آن مهارت ها به ذهن انسان خطور کرد. با انجام اين کار، گروهي از دانش آموزان اين فرصت را داشتند تا مهارت ها و دانش را همراه با همديگر بياموزند که موجب صرفه جويي در زمان مي شد و امکان يادگيري همراه با همديگر را فراهم مي ساخت.
اين مراحل ابتدايي مفهوم مدرسه بود. اين مرحله ابتدايي از ايجاد مدرسه شبيه به آنچه ما تصور مي کنيم، نيست و به جاي رياضي و محاسبه، به دانش آموزان اطلاعات مذهبي و ايده هايي براي بقا آموزش داده مي شد.
يده ي پيدايش مدارس و تحصيلات رسمي به اوايل AD500 در يونان باستان، روم باستان و حتي مصر باستان برمي گردد که جوامع آغاز کردند تا چيزي بيشتر از مهارت هاي مرتبط به فرهنگ خود را به دانش آموزان آموزش دهند و به دانش آموزان تحصيلاتي رسمي تر ارائه مي شد.
اسکندريه در مصر به کتابخانه تبديل شد و سواد به تمرکز اصلي بسياري از مدارس در تمدن هاي مختلف مبدل گرديد. در قرون وسطي نيز، تمرکز اصلي تحصيل روي علم رياضيات بود. همانطور که مشاهده مي کنيد، دوره هاي مختلف تمدن بشري، درهاي جديدي را در مسير آموزش قرار داد و ايده هاي بيشتري به مفهوم تحصيلات اضافه شد.
اولين کالج در دنيا يعني دانشگاه Bologne در سال 1088 تاسيس شد که قديمي ترين دانشگاه جهان به شمار مي آيد و هنگامي تاسيس شد که گروهي از دانش آموزان دور هم جمع مي شدند و معلماني را استخدام مي کردند تا به آن ها مفاهيم مختلف را آموزش دهند. به اين ترتيب دانش پژوهان اين فرصت را داشتند تا دانش خود را به گروه هاي بزرگي از مردم با ملت هاي متفاوت منتقل کنند و دانش آموزان مي توانستند در مورد عملکرد دانش پژوهان تصميم گيري کنند. به عبارتي، اين دانش آموزان بودند که به ازاي هزينه اي که مي پرداختند، معلم يا فردي که آموزش مي داد را کنترل مي کردند و اين موضوع بسيار شبيه به آن چيزي است که امروزه نيز وجود دارد. با گذشت زمان، پروفسورها نيز گرد هم آمدند تا حقوق خود را مطالبه کنند و برنامه هاي اخذ مدرک و حتي آزمون هايي را ترتيب دادند.
با گذشت زمان، مدرسه و تحصيلات، جايگاه مهم تري را در جوامع مختلف به خود اختصاص داد. در اينجا برخي از کشورهايي که مدرسه را اجباري کردند را مشاهده مي کنيد.
با وجود اين که اعتبار اختراع مدرسه به فرد خاصي تعلق ندارد اما فردي هست که به عنوان پدر تحصيلات مدرن شناخته مي شود. هوراس مان که رئيس آموزش و پرورش ماساچوست بود و در نهايت به نمايندگي ايالت ماساچوست دست يافت. مان در حقيقت بر اين باور بود که تحصيلات دولتي جامع به شدت براي شهروندان آمريکايي حائزاهميت بود. در دوران رياستش، او تعدادي مدرسه دولتي در ماساچوست ايجاد کرد و مدارس دولتي را اصلاح کرد به گونه اي که ايالت هاي ديگر از او الگوبرداري کردند.
هوراس مان پس از اين که به رياست آموزش و پرورش دست يافت، تمام مدارس ماساچوست را بازديد کرد تا عملکرد آن ها را زير نظر داشته باشد. او مجله اي به نام مدرسه عمومي را در سال 38 براي معلمان منتشر کرد که در آن معلمان فصل مشترک تدريس خود را مي يافتند. مان همچنين به اروپا سفر کرد تا سيستم آموزشي آن ها را از نزديک مشاهده کند.
به 6 اصل اساسي در ارتباط با تحصيلات دولتي و عمومي دست يافت. در واقع اين اصول در آن زمان بسيار بحث برانگيز بودند اما مان آن ها را اجرايي کرد. اين اصول عبارتند از :
1 – شهروندان نمي توانند در عين واحد هم آزاد و هم نادان باشند
2 – دولت موظف است هزينه ي حفظ و نگهداري و کنترل تحصيلات را برعهده گيرد
3 – بچه هاي از تمامي اقشار جامعه بايد به مدرسه بروند
4 – آموزش و پرورش نبايد وابسته به مذهب باشد(يعني غيرمذهبي باشد)
5 – آموزش و پرورش بايد از اصول جوامع آزاد بهره گيرد
6 – معلمان بايد به صورت حرفه اي آموزش داده شوند
همراه با اين اصول، مان همچنين مقاطع تحصيلي را بر اساس سن طبقه بندي کرد تا همه دانش آموزان در يک گروه قرار نگيرند. او همچنين بهترين نظريه پرداز در اين زمينه است که سخنراني بهترين روش براي يادگيري است. با گذشت زمان، ايالات هاي ديگر آمريکا نيز اصول مان را اتخاذ کردند که منجر به سيستم آموزشي مدرني شد که امروزه همگي با آن آشنا هستيم.
چه موافق آن باشيد چه نه، سيستم آموزشي امروزي ما بر بکارگيري آموزش استاندارد وابسته است. از لحاظ تاريخي، تست هاي استانداردي وجود داشته است که تاريخ آن ها به سلسله هان بازمي گردد که بر اساس آن تست ها شهروندان به اعضاي دولت تبديل مي شدند.
تست هاي استاندارد، تست هايي هستند که از دانش آموزان سوالاتي را مي پرسند و بر اساس اين سوالات مشخص مي شود که آموزش در مدرسه تا چه اندازه بوده است و امروزه بسيار مرسوم مي باشند.
دقيقاً همانند آنچه در مورد موسس مدارس گفته شد، مخترع واقعي براي آموزش استاندارد وجود ندارد. در سال 1905، آلفرد باينت تست هاي هوش را توسعه داد اما امروزه اين تست ها با عنوان تست هاي IQ شناخته مي شوند و تست هاي استعداد در اوايل دهه 1900 ظهور کردند اما هنوز تست هايي که امروزه در اختيار ما هستند، استاندارد نيستند .
تست هاي SAT و ACT در اوايل دهه 1900 توسط هيئت علمي کالج توسعه داده شدند تا به عنوان آزمون ورودي کالج مورد استفاده قرار گيرند اما در واقع گروهي از افراد آن ها را توسعه و گسترش دادند و نه يک شخص خاص.
به طور کلي، آموزش و تحصيل يک بخش بسيار مهم از نه تنها جامعه آمريکا بلکه تمام شهروندان در سراسر جهان است. همانطور که مان باور داشت، يک جامعه آزاد تنها وقتي کارآمد خواهد بود که توسط افراد تحصيل کرده اداره شود.
يک مدرسه ي خوب چه ويژگي هايي دارد ؟
مي ,مدرسه ,آموزش ,دانش ,سال ,ها ,در سال ,دانش آموزان ,آموزش و ,را اجباري ,تست هاي
درباره این سایت